Isnin, 10 Disember 2012

Siri Kritikan Ilmiah ke Atas Blog Tahu, Faham, Amal; Bersalam Selepas Solat


Blogger blog Tahu, Faham, Amal menukilkan daripada Syaikh 'Ali Jum'ah bahawa katanya:

Manakala berjabat tangan setelah selesai solat, tidak ada seorang pun dari para ulama' yang mengharamkan berjabat tangan. Mereka berpendapat, hukumnya (berjabat tangan) adalah Sunnah dan itu adalah bid'ah hasanah, atau bid'ah yang mubah (diharuskan).

Saya, Ibnu Anas al-Kutawi, menjawab:

Kenyataan yang dinukilkan daripada Mufti Mesir, Syaikh 'Ali Jum'ah itu tidak benar kerana terdapat ulama Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah yang berpendapat bahawa bersalam selepas solat adalah bid'ah yang makruh. 

Antaranya, Sulthan al-'Ulama', Imam 'Izz al-Din 'Abd al-Salam (w. 660 H), ulama berakidah Asya'irah dan bermazhab Syafi'i pernah ditanya:

Bersalam-salaman selepas solat Subuh dan Asar digalakkan atau tidak?

Jawab beliau: bersalam-salaman selepas solat Subuh dan Asar termasuk dalam perkara bid'ah kecuali bagi orang yang datang berkumpul bersama dengan orang yang menyalaminya sebelum solat kerana bersalam itu disyariatkan ketika baru datang.

Nabi SAW membaca zikir-zikir yang disyariatkan selepas solat dan beristighfar tiga kali, kemudian beredar dan diriwayatkan bahawa baginda membaca "wahai Tuhanku, pelihara diri ini daripada azab-Mu pada hari ketika hamba-hambamu dibangkitkan"; dan segala kebaikan itu pada mengikuti Rasulullah SAW. [Hal. 46-47]

Benar, dalam kitab lain, Qawa'id al-Ahkam beliau telah memasukkan amalan tersebut dalam bid'ah mubahah. Tetapi, kenyataan dalam fatwa di atas sekurang-kurangnya menunjukkan beliau pernah berpendapat bahawa amalan tersebut bid'ah makruhah. Buktinya, kata-kata beliau 'dan segala kebaikan itu pada mengikuti Rasulullah SAW'. Kata-kata ini menunjukkan beliau memandang sunnah mengikut perbuatan baginda SAW yang tidak bersalam-salaman selepas solat sementara sunnah lawannya makruh.

Selain itu, beliau menyebut amalan tersebut sebagai 'bid'ah' tanpa mengikatnya dengan 'mubahah' sebagaimana dalam kitab tadi. Dua qarinah ini menunjukkan beliau tidak menganggapnya sebagai bid'ah mubahah secara mutlak bahkan berat pada zan saya, beliau memakruhkannya, malah mungkin mengharamkannya.

Kedua, di sana ramai ulama-ulama mazhab Syafi'i sendiri yang mengatakan bersalam-salaman selepas solat itu bid'ah sebagaimana yang disebut oleh Imam 'Abd al-Hayy al-Laknawi, ulama Hanafi (w. 1304 H) dalam al-Si'ayah fi Kasyf Ma fi Syarh al-Wiqayah. Antara yang dimaksudkan adalah Imam Ibnu Hajar al-Haitami (w. 973 H), pengarang kitab Tuhfah al-Muhtaj, satu daripada dua kitab muktamad di sisi muta'khkhirin mazhab Syafi'i.


Pun begitu, saya tidak berpandangan bersalam selepas solat itu bid'ah; haram atau makruh selagi amalan tersebut tidak dilakukan dengan niat ta'abbud. Saya hanya ingin menjelaskan kekeliruan yang ditimbulkan oleh pihak blog dalam masalah ini. Wallahua'lam

24 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. slm..
    mudah2an Allah merahmati sya dan ustaz...

    bukankah penulis lebih mengetahui apa yg ditulis dan yg dikata olehnya?

    ---------------------------------------------
    1. "Jawab beliau: bersalam-salaman selepas solat Subuh dan Asar termasuk dalam perkara bid'ah kecuali bagi orang yang datang berkumpul bersama dengan orang yang menyalaminya sebelum solat kerana bersalam itu disyariatkan ketika baru datang."

    2. "Benar, dalam kitab lain, Qawa'id al-Ahkam beliau telah memasukkan amalan tersebut dalam bid'ah mubahah"

    -------------------------------------

    sy xcheck kesahihannya.i.s.Allah betul...cuma nk komen sikit berdasarkan penyataan ini.kalu sy salah betulkanlah..

    - menurut penyataan pertama, Imam 'Izz al-Din 'Abd al-Salam mengatakan bhw ia adalah bidah..
    - menurut penyataan kedua, beliau mengatakan ia adalah bidah yg diharuskan.

    kemudian ustaz mengatakan bhw penyataan pertama lebih mmbwa mksd bhw ia adalah bidah yg makruh, mlh mgkin haram???

    dr mana diambil kesimpulan ini?.dr 2 qorinah.

    1.'dan segala kebaikan itu pada mengikuti Rasulullah SAW'
    - ketahuilah,
    pertama, ayat ini dibawa selepas ada ayat yg memisahkan antara keduanya.keduanya,ayat ini lebih berbentuk umum.walau bgaimanpun,tetap diakui di sana masih juga ada ihtimal yg sedikit bhwa ia bermaksud bidah yg mkruh@haram.

    2. "beliau menyebut amalan tersebut sebagai 'bid'ah" tanpa mengikatnya dengan 'mubahah'"
    - maka qorinah ini hanya boleh digunakan sekiranya kita betul2 yakin bhwa beliau betul2 berpegang bhw bidah itu hanya terbhgi kpd satu:iaitu bidah semuanya keji.-sy xpasti, beliau berpendpt bgaimana.boleh kaji...

    walau bagaimanapun qorinah2 ini andai kata betul sekalipun, tidak mungkin dpt berlawan dgn lafaz yg sorih, iaitu penyataan kedua itu td.."dalam kitab lain, Qawa'id al-Ahkam beliau telah memasukkan amalan tersebut dalam bid'ah mubahah"...malah boleh kita tanggung penyataan pertama td dalam penyataan kedua..penyataan pertama bidah secara itlaq, dan telah diqoidkan dengan penyataan kedua :bidah yg harus..

    Allahu A'lam

    -----------------------------------------

    hmmm..boleh tolong cekkan x, bidah yg dimaksudkan oleh imam abd hay al-laknawi dan ibnu hajar haitami,adakah bidah yg tercela, atau yg cmne?

    BalasPadam
  3. Waalaikumussalam, tidak.

    Sebab, ulama mempunyai banyak kitab dan kadang-kadang pandangan mereka berbeza-beza mengikut kitab. Sebab itulah ulama-ulama mazhab Syafi'i membuat kaedah apabila berbeza pendapat atau keterangan Imam Nawawi misalnya dalam satu-satu perkara; perlu didahulukan kitab sekian daripada kitab sekian.

    Ini disebabkan kemungkinan beliau telah menarik balik kata-kata beliau dalam kitab lain.

    Tapi, tujuan saya nukilkan pendapat tersebut hanyalah sekadar untuk membuktikan bahawa pendapat yang membid'ahkannya adalah salah satu pendapat ulama Ahli Sunnah tidak sebagaimana dakwaan Syaikh 'Ali Jum'ah.

    Kedua, ya, al-Laknawi bermazhab Hanafi dan telah menukilkan pandangan daripada mazhab Syafi'i.

    Sila 'add' Facebook ana, Ibnu Anas al-Kutawi kerana di sana telah saya muat naikkan imbasan petikan daripada kitab.

    Wassalam.

    BalasPadam
  4. Berkenaan soalan mengenai pandanan Imam al-Laknawi dan Ibnu Hajar al-Haitami; Imam al-Laknawi saya tidak tahu. Ibnu Hajar al-Haitami pula walaupun mengatakan: bid'ah dari uruf syarak adalah tercela.
    Adapun dari sudut bahasa, merangkumi tercela dan sebagainya. Wallahua'lam.

    Sebenarnya ini juga pandangan kami dan Salafiyyah, Ahl al-Hadits, dan para muhaqqiqin. Bid'ah dari sudut syarak hanyalah dhalalah sebagaimana dalam hadis: setiap bid'ah adalah dhalalah. Adapun, dari sudut lughah, bid'ah merangkumi setiap benda baharu yang tidak ada asal sebelumnya.

    Sila baca kitab Kull Bid'ah Dhalalah oleh Syaikh 'Abd al-Qadir al-Saqqaf.

    http://www.dorar.net/art/1151

    BalasPadam
  5. Satu perkara yang perlu saudari tahu, tujuan saya dalam artikel ini adalah untuk membuktikan bahawa masalah ini termasuk dalam khilafiyyah. Jadi, saya mendatangkan bukti bahawa ada ulama yang mengatakan bersalam selepas solat adalah bid'ah.

    Saya masih menyimpan bukti-bukti lain.

    Dalam artikel di atas, saya hanya menyebut kenyataan Imam 'Izz al-Din dan Ibnu Hajar al-Haitami sahaja kerana kedua-duanya adalah ulama mazhab Syafi'i. Di sana terdapat ulama mazhab lain yang mengatakan demikian tetapi saya tidak nyatakan lagi. Jika perlu, sila rujuk kitab Syaikh Masyhur Ahu Salman bertajuk al-Qaul al-Mubin fi Akhtha' al-Mushallin. Di sana ada dinukilkan kata-kata al-Laknawi dalam masalah ini.

    BalasPadam
  6. Saya tambahi lagi, qarinah ketiga yang menunjukkan bid'ah yang dimaksudkan oleh Imam 'Izz al-Din adalah bid'ah makruhah atau muharramah iaitu soalannya yang berbunyi: bersalam-salaman selepas solat Subuh dan Asar digalakkan atau tidak?

    Jadi, jawapannya dua: digalakkan atau tidak sementara Imam hanya menyebut 'bid'ah' yang merupakan qarinah kepada jawapan: tidak menggalakkan.

    Adakah logik, seseorang itu menjawab 'bid'ah' kepada soalan 'adalah amalan itu baik atau tidak?' tanpa beriktikad bahawa amalan itu tidak baik?

    Qarinah keempat, bid'ah apabila digunakan secara mutlak adalah bid'ah sayyi'ah. Demikianlah mengikut uruf syarak dan soalan adalah soalan tentang hukum syarak.

    Qarinah kelima, lihat dalam masalah lain contohnya dalam masalah talkin, Imam menjawab jawapan yang sama iaitu: tidak sah sesuatu pun berkenaan talkin dan ia adalah bid'ah. [Al-Fatawa; 95-96]

    Sedangkan penyataannya 'tidak sah sesuatu pun berkenaan talkin' menunjukkan beliau berpendapat kebid'ahan talkin disebabkan amalan tersebut tidak berdasarkan dalil sedangkan amalan tanpa dalil adalah bid'ah sayyi'ah.

    Di sana ada qarinah-qarinah lain yang menunjukkan bahawa bid'ah yang dimaksudkan dalam masalah di atas adalah bid'ah makruhah sekurang-kurangnya.

    Jika perlu, saya akan lanjutkan perbincangan.

    BalasPadam
  7. Lupa, Imam Ibnu Hajar al-Haitami berpendapat bersalaman selepas solat adalah bid'ah yang tercela, bukan semata-mata bid'ah dengan makna lughawi. Pendapat tersebut disebut oleh Imam al-Laknawi secara jelas dengan katanya: .. dan termasuk dalam kalangan yang melarangnya adalah Ibnu Hajar al-Haitami al-Syafi'i...

    Perhatikan perkataan 'melarang'. Bid'ah harus tidak dilarang.

    Cukuplah ini sebagai bukti kuat menunjukkan khilaf Ahli Sunnah dalam masalah ini dan bukti bahawa Syaikh 'Ali Jum'ah tersasul dalam menukilkan ittifak bahawa tidak ada ulama Ahli Sunnah yang berpendapat bahawa bersalaman selepas solat adalah haram atau makruh.

    BalasPadam
  8. Pendapat Ibnu Hajar al-Haitami yang saya maksudkan boleh dilihat dalam al-Fatawa al-Haditsiyyah hal. 655 versi al-Maktabah al-Syamilah di bawah tajuk:
    مطلب في أن البدعة الشرعية لا تكون إلا ضلالة بخلاف اللغوية
    Saya cuba mencari kitab tersebut dalam bentuk PDF tetapi tidak menemuinya kecuali dalam bentuk manuskrip.

    Beliau juga mengulas tentang bid'ah dalam kitabnya, al-Fath al-Mubin tetapi ulasan ini tidak bercanggah dengan kenyataannya dalam kitab tadi kerana boleh disatukan. Demikian juga dengan pendapat Imam 'Izz al-Din kiranya kerana setelah diteliti semula, nampaknya sebenarnya beliau sendiri mengakui terdapat khilaf dalam beberapa amalan yang dimasukkan ke dalam bid'ah setelah memberikan contoh-contoh kepada lima jenis bi'dah: wajib, sunat, harus, makruh, dan haram.

    Katanya:
    وقد يختلف في بعض ذلك، فيجعله بعض العلماء من البدع المكروهة،ويجعله آخرون من السنن المفعولة على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم فما بعده، وذلك كالاستعاذة في الصلاة والبسملة.
    [Jil. 2, hal. 173-174]

    Ini menunjukkan beliau mengakui bahawa terdapat amalan yang diperselisihkan tentang kebid'ahannya.

    Jika diteliti, timbul persoalan: mengapa mereka berselisih?

    Jawabnya dalam kata-kata Imam sendiri iaitu:
    ويجعله آخرون من السنن المفعولة على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم فما بعده

    Iaitu, kesabitan amalan tersebut dilakukan pada zaman Rasulullah SAW.

    Ini bererti, ulama yang tidak menyabitkan amalan itu memandangnya bid'ah makruhah sementara ulama yang menyabitkannya memandangnya sebagai sunnah.

    Contoh yang diberikan sangat jelas iaitu membaca Isti'adzah dan Basmalah ketika solat. Para ulama mazhab empat berbeza pendapat dan sebab khilaf adalah seperti yang disebut.

    Kesimpulan yang dapat dibuat, Imam berpendapat bahawa perkara bid'ah makruhah adalah amalan ibadat yang tidak dikerjakan pada zaman Nabi SAW dan sesudahnya.

    Beliau memasukkan bersalam dalam bid'ah mubahah dalam kitab ini sama ada tersilap atau beliau berpendapat bahawa bersalam itu tidak termasuk dalam ibadat, tetapi sekadar adat kebiasaan sahaja.

    Wallahua'lam.

    BalasPadam
  9. ya, sy faham bhwa pada post kali ini, ustaz ingin membuktikan bwha penyataan yg dinukilkan drpd mufti mesir, tidak tepat.. dan sy sendiri bukanlah ingin mempertahankan beliau dlm komen sya diatas. dan sbgaimana ustaz mengkritik sbhagian kecil drpd post blog tersebut, begitu jugalah sya mengkritik sebahagian drpd kritikan ustaz trhdp sebahagian post blog itu...sy lihat, komen2 ustad di atas, kebnykannya merujuk kpd bukti bhw kenyataan mufti mesir itu tersilap... sekali lg perlu difahami, kritikan sy di atas bukan utk mmprthnkan nukilan dr mufti tersebut tp mengkritik kesimpulan yg dibuat oleh ustaz terhadap imam izzdin abd salam.
    -------------------------------------------------------------------------------------------
    baiklah sekarang kita ada dua penyataan:

    a) Antaranya, Sulthan al-'Ulama', Imam 'Izz al-Din 'Abd al-Salam (w. 660 H), ulama berakidah Asya'irah dan bermazhab Syafi'i pernah ditanya:

    Bersalam-salaman selepas solat Subuh dan Asar digalakkan atau tidak?

    Jawab beliau: bersalam-salaman selepas solat Subuh dan Asar termasuk dalam perkara bid'ah kecuali bagi orang yang datang berkumpul bersama dengan orang yang menyalaminya sebelum solat kerana bersalam itu disyariatkan ketika baru datang.

    b) Benar, dalam kitab lain, Qawa'id al-Ahkam beliau telah memasukkan amalan tersebut dalam bid'ah mubahah.

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    kalu kita ngaji usul fiqh(ustaz pon amek kos tu kan, mesti lg tahu): apabila zohir nas, seolah2 berlawanan, maka selagi boleh gabungkan kedua2 nas itu, maka gabungkanlah (الجمع).
    ..jika kita xleh gabung, baru tarjih....

    jadi saya katakan, masalah ini boleh digabungkan: mutlaq dan muqoyyad
    penyataan (a) : bersalam lepas myg: bidah <--mulaq
    penyataan (b): bersalam lepas mayang :bidah yg harus. <-- muqoyyad.

    jd kesimpulannya, imam izz din berpendapat bersalaman lepas sembhyg, bidah yang harus....

    (bersambung di komen dbwh..xmuat)

    BalasPadam
  10. tp ustad mcm tak dpt terimanya lagi.. mudah2an Allah lembutkan hati ustad..

    xpelah, kalau tak leh terima الجمع ni, kita gi kat tarjih (ترجيح) pulak lah..yang mana lebih arjah .

    penyataan (a) ustaz ada cek x cerita ni diambil dr mana??sya yakin ustaz sgt mementingkan kesohihan sesebuah hadis atau cerita....

    penyataan (a) berbentuk penceritaan "ditanya" dan berat pada zon saya, cerita ini bukanlah ditulis oleh imam izz din abd salam sendiri dlm kitab-kitabnya, tetapi diceritakan oleh org lain. penyataan (a) ini telah saya cek dr mana sumbernya, ia ditules di dalam sebuah kitab yg bernama mawahib..(nama penuh kitab itu saya tak igt)...dan kitab mawahib ini mengambil cerita ini drpd kitab فتاوى للبرزلي. (cuba tengok juzuk 6). dan kitab fatawa ini, saya tak pasti pulak dr mana ia ambil cerita ini..sanad ceritanya tak ditules pulak...(kalau dlm hadis, ni dah dikira munqoti3.dah jd DHOIF dah ni)..xpelah, ustad cek la dr mana البرزلي ambil cerita ini ye...(tmbhn: البرزلي meninggal pd 840 atau 844 H. imam izzdin meninggal pd 660H. )

    manakala penyataan (b) ini mmg betul wujud di dalam kitab qowaid ahkam.sy dah cek imam izzdin abd salam mengkategorikan bidah kpd 5. haram, makruh, harus, wjib dan sunat..kemudian, dia memberi cntoh bg harus, bersalam pas mayang.

    saya nak tanya ustad, kalau ustaz karang dlm kitab ustad, ustad tules: "mmbca fatihah dlm smyg WAJIB hukumnya kerana ia rukun"...kemudian sy pulak karang dlm kitab sy, sy tules: "ditnya syeikh al-kutawi pd satu hari, apakah hukum membaca fatihah dlm smyg? dia(al-kutawi) menjwb: SUNAT."

    ustad rasa mane lg arjah?
    tentu sekali apa yg ustaz tules lebih diterima drpd apa yg saya tules..sbb ustaz lebih tahu tentang pendapat diri ustaz sendiri.

    kemudian, sya agk terkezut bila membca komen ustad yg terakhir.. "mgkin imam izz din tersilap atau berpndpt bhw berslm tak termasuk ibdt tp skdr adt kebiasaan shj"<-- ustd merujuk pd penyataan (b)..dlm kebanyakan artikel, sy nampak ustaz berlaku adil..tp seolah2nya tidak pd artikel ini.atau lebih tepatnya pd pndpt imam izzdin dlm soal ini...

    knp ustaz meletakkan bhw dia mgkin tersilap pd penyataan ini shja?kenapa tak letakkan ihtimal juga bhw dia mgkin tersilap ketika ditanya pada penyataan (a) itu ataupun mgkin periwayat penyataan (a) ini yg mgkin tersilap sebenarnya..bahkan ihtimal tersilp pd periwayatan penyataan (a) ini terlebih besar drpd pnyataan (b)..

    habis cite psl imam izzdin.
    -----------------------------------------------------------------------------
    sentuhan sikit tentng nukilan kata2 mufti mesir:

    ustad.....

    ustad tahu apa yg sy pling takut ketika berbalas2 jawab sperti ini?

    sya takut sy bukan tegakkan kebenaran, ttpi sy mempertahankan dri saya bhw syalah yg benar walaupun dah ditegakkan bukti bhwa kebenaran bukan di pihak sya..
    sya harap ustaz pon ada perasaan sebegitu juga..

    اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
    وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

    mudah2an sya, ustaz dan kawan2 yg membaca, sentiasa dlm rahmat tuhan, dunia dan akhirat. ameen.

    BalasPadam
  11. sentuhan sikit tentng nukilan kata2 mufti mesir <-- asalnya nak sentuh, tp xjadilah...igt ke dah pdm dah ayat tu, rupanya belom..huhu

    salam ukhuwah..

    BalasPadam
  12. Saya tertanya, sebenarnya anda baca atau tidak penjelasan dalam blog berkenaan ? Setelah saya selidiki blog tersebut menakalkan perkataan Prof Dr Ali Jum'ah begini :

    Sementara Izzuddin Abdissalam. setelah membahagi-bahagikan perkara-perkara bid'ah ke dalam 5 bahagian iaitu : Wajib, Haram, Makruh, Sunnah dan Mubah (harus), beliau berkata :

    "Bid'ah-bid'ah yang mubah (harus) ada beberapa, antara lainnya ialah : berjabat tangan (bersalaman) setelah selesai Solat Subuh dan Solat Asar." (Izzuddin Ibnu Abdissalam, Qawa'id al Ahkam fi Mashalih al Anam, vol 2, hlm 205)|


    Imam Nawawi berkata, "Adapun berjabat tangan (bersalaman), yang telah mentradisi atau mengamalkannya setelah selesai Solat Subuh dan Solat Asar ialah :

    Syaikh Imam Abu Muhammad bin Abdissalam (semoga ALLah subahanahu wa ata'ala merahmati beliau) telah menyebutkan bahawa itu termasuk di dalam bid'ah yang mubah (harus) ; tidaklah disifatkan sebagai makruh dan galakan. Apa yang beliau sebutkan ini adalah baik. Pendapat yang dipilih disebutkan begini : apabila seseorang yang berjabat tangan (bersalaman) dengan orang yang bersamanya sebelum solat, maka hukumnya adalah mubah (harus), sebagaimana yang telah kami kemukakan. Apabila seseorang berjabat tangan (bersalaman) dengan orang yang tidak bersamanya sebelum solat, maka hukumnya adalah Sunnah. Ini adalah sebab berjabat tangan (bersalaman) ketika berjumpa adalah perbuatan Sunnah Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam berdasarkan ijma' yang bersandarkan kepada hadith-hadith sahih tentang hal itu (bersalaman). (Imam An Nawawi, Al Majmu', vol 3, h;m 469-470)

    Rujuk : http://jomfaham.blogspot.com/2009/01/hukum-bersalaman-selepas-solat.html

    BalasPadam
  13. Siapakah ulamak muktabar yang memperakui pendapat Imam Izzuddin bin Abdissalam ?

    1. Sudah disebutkan di atas iaitu Imam An Nawawi Imam An Nawawi (631-676 H) sendiri merupakan ulama yang hidup semasa dengan Syeikh Izzuddin (578-660) dan dua-duanya adalah ulama Syam, hingga beliau faham benar pernyataan Imam Izzuddin.

    Maaf, saya berasa pelik graduan yang hidup tahun 2012 lebih faham daripada Imam An Nawawi tentang perkataan Imam Izzuddin bin Abdissalam.

    2. Mufti Diyar Al Hadrami Ba Alawi

    Ba Alawi mufti As Syafi’iyah Yaman, dalam kumpulan fatwa beliau Bughyah Al Mustrasyidin (hal. 50) juga menyebutkan pula bahwa Imam Izzuddin memandang masalah ini sebagai bid’ah mubah sebagaimana pemahaman Imam An Nawawi,”Berjabat tangan yang biasa dilakukan setelah solat subuh dan asar tidak memiliki asal baginya dan telah menyebut Ibnu Abdissalam bahwa hal itu merupakan bid’ah-bid’ah mubah.”

    3. As Safarini seorang ulama madzhab Hanbali, beliau memahami bahwa Imam Izzuddin menyatakan masalah ini sebagai bid'ah mubah. Tertulis dalam Ghidza Al Albab (1/235), dalam rangka mengomentari pernyataan Ibnu Taimiyah yang menyebutkan bahwa berjabat tangan di dua waktu tersebut adalah bid’ah yang tidak dilakukan oleh Rasul dan tidak disunnahkan oleh seorang ulama sekalipun, ”Aku berkata, dan yang zohir (jelas) dari pernyataan Ibnu Abdissalam dari As Syafi’iyah bahwa sesungguhnya hal itu adalah bid’ah mubah”

    BalasPadam
  14. Waalaikumussalam.

    Tentang sanad, soalan dan jawapan ini bukanlah diambil daripada kitab-kitab ulama lain tetapi diambil daripada kitab Fatawa oleh beliau sendiri. Jadi, tidak timbul masalah munqathi' atau muttashil. Nama kitabnya, Kitab al-Fatawa cetakan Darul Makrifah, Beirut.

    Sama seperti Imam al-Nawawi, Imam Ibnu Taimiyyah, dan Imam al-Ramli yang masing-masing mempunyai kitab fatwa.

    BalasPadam
  15. Kedua, tentang kata-kata Imam 'Izz al-Din dan percanggahan yang berlaku.

    Saya sudah nyatakan qarinah.

    Tetapi, tidak mengapa, kalau saya silap dalam menisbahkan penyataan ini kepada beliau pun, saya tetap benar dalam kenyataan saya membantah kenyataan Mufti Mesir kerana ramai ulama yang secara sharahah membid'ahkan -bid'ah makruhah atau muharramah- amalan bersalam-salaman selepas solat. Ini sudah memadai.

    Antaranya Imam Mulla 'Ali al-Qari dalam Mirqat al-Mafatih. Beliau juga menyandarkan pendapat ini kepada sebahagian ulama mazhab Hanafi dengan katanya:
    ولهذا صرح بعض أصحابنا بأنها مكروهة من البدع المذمومة

    Lihat: Mirqah al-Mafatih; Jil. 8, hal. 494.

    Ini sudah memadai kerana maksud sudah sampai.

    Kenyataannya, keterangan Mufti Mesir benar-benar silap dan perlu diperbetulkan.

    'Maaf, saya berasa pelik graduan yang hidup tahun 2012 lebih faham daripada Imam An Nawawi tentang perkataan Imam Izzuddin bin Abdissalam'

    Berkenaan sindiran itu saya jawab: ramai imam termasuk Imam Syafi'i mempunyai ramai murid dan banyak riwayat tentang satu-satu masalah. Tidak menjadi masalah jika dikatakan Imam 'Izz al-Din mempunyai dua qaul dalam masalah ini.

    Imam al-Nawawi menerima qaul yang mengatakannya bid'ah mubahah. Begitu juga dengan ulama-ulama lain. Tetapi, ini tidak menafikan wujud qaul beliau yang kedua. Tambahan pula, apa yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi dan lain-lain adalah berdasarkan kitab Qawa'id al-Ahkam, bukannya al-Fatawa!

    Kalau mereka menyebutkan keterangan Imam daripada kitab al-Fatawa bolehlah disimpulkan bahawa maksud bid'ah di sisi Imam adalah bid'ah mubahah!!

    Seperkara lagi, kalian masih tidak boleh memahami dengan baik petikan daripada kitab al-Fatawa itu. Saya rasa lebih baik kalian rujuk sendiri dan tengok manhaj Imam dalam membid'ahkan sesuatu amalan. Boleh juga bandingkan dengan kitab Qawa'id al-Ahkam sendiri di mana beliau banyak mengkritik amalan-amalan bid'ah secara langsung dan tidak langsung. Akan tetapi, ramai antara kita yang memetik kata-kata beliau yang memasukkan bersalam ke dalam bid'ah mubahah sahaja.

    Walau bagaimanapun, maksud sudah sampai dengan keterangan ulama-ulama lain.

    Sebagai tambahan sila rujuk, al-Si'ayah oleh Imam al-Laknawi, hal. 264 yang memperlebarkan masalah ini.

    BalasPadam
  16. Saya tambahkan lagi, kalian tidak membezakan antara bid'ah yang disebut secara mutlak dan bid'ah yang disebut dengan qayd.

    Menurut ulama, bid'ah apabila disebut secara mutlaq adalah bid'ah yang tercela.

    Kata Imam Syihab al-Din Abu Syamah, murid Imam 'Izz al-Din:

    قد غلب لفظ البدعة على الحدث المكروه في الدين مهما أطلق هذا اللفظ ومثله لا يكاد يستعمل إلا في الذم.

    Rujuk: al-Ba'its 'ala Inkar al-Bida' wa al-Hawadits, hal. 20.

    Ingat, beliau adalah murid langsung Imam.

    Kata al-Zaraksyi atau disebut juga, al-Zarkasyi:

    البدعة... فأما في الشرع فموضوعة للحادث المذموم وإذا أريد الممدوح قيدت

    Rujuk: al-Mantsur fi al-Qawa'idl jil 1, hal. 216-217.

    Ini bererti, apabila seseorang mengatakan satu-satu amalan itu bid'ah, ertinya beliau memaksudkan bid'ah madzmumah.

    Inilah apa yang saya sebutkan!

    Kalaulah Imam 'Izz al-Din memaksudkan bid'ah mubahah, pasti beliau akan sebut secara jelas dalam al-Fatawanya.

    Kalian mungkin akan menjawab: kan beliau dah cakap dalam Qawa'id al-Ahkam amalan tu bid'ah mubahah.

    Jawab saya: tapi orang yang bertanya tak tahu beliau dah sebut dalam kitab tu.

    Kalian mungkin menjawab: memang, tapi Imam tahu.

    Jawab saya pula: masalahnya, fatwa ini jawapan kepada orang yang bertanya. Menjadi satu kesilapan bagi Imam kalau sekadar menjawab 'bersalam lepas solat tu bid'ah' secara mutlak sehingga mengelirukan orang yang bertanya.

    Sepatunya beliau menjawab: bersalam lepas solat tu bid'ah mubahah.. bid'ah tapi harus.. dan sebagainya.

    Tapi, kenyataannya adalah sebaliknya. Beliau menyebut secara mutlak dan kaedah mengatakan bid'ah yang dsebut secara mutlak - tanpa qayd - adalah bid'ah madzmumah: makruhah atau muharramah.

    Sekian.

    Wassalamualaikum.

    BalasPadam
  17. Sekali lagi ana tegaskan, maksud artikel ini menyanggah kenyataan Mufti Mesir telah sampai. Soalan-soalan yang diutarakan hanya di sekitar kenyataan Imam 'Izz al-Din sahaja.

    Kalau mahu membela Mufti Mesir, sila patahkan hujah saya satu persatu untuk membuktikan bahawa ulama telah bersepakat untuk tidak membid'ahkan -bid'ah madzmumah- amalan bersalam selepas solat sebagaimana dakwaan mufti.

    Sungguh, kalian tidak akan mampu.

    BalasPadam
  18. boleh gtaw mukasurat bpe dn bab apa x, pd kitab fatawa izz din abd salam berkata bidah (yg mkruh pd pndpt ustd)...sy cuba carik, xjumpa lak..huhu..tengok sekali imbas ekpum..mgkin sya xcek betul2 kot..mesti ustad dah tengok kan?ke ustad xtengok lg??hhuhu...

    kalo ada, betul lah kata ustad, xperlu istilah munqoti3 lg.kedua2nya drpd imam izzdin. jd kite kene tngok kat kedua2 penyataan tu la...cek mcm mana kita nak buat..nak tarjih atau jamak dll..

    tp kalo xde dlm ktb fatawa tu, sya nasihat kat ustad, takutlah Allah.

    ade je kot..sy je tak cek molek2..tolong gtaw m/s dan bab apa ea...

    BalasPadam
  19. kesimpulan: kedua2nya mmg betul ditules oleh imam izzdin abd salam...jdinya, perlu jamak atau tarjih la kan....

    1. saya katakan jamak boleh lg..tp ustad kata x boleh dgn alasan bila diitlaqkan bidah, maka ia bidah mazmumah..yup.sya stuju dengan penyattan ini..tp apakah ia diitlaqkan?mmg diitlaqkann pd kitab ini, tp tidak pd kitab satu lg.jdinya boleh dijamakkan...tp ustad katakan, ini pendpt yg berbeza..jd bg ustad xleh la jamak. bg sya boleh...ok, bg sy, ia telah selesai, tp bg ustad, ustad perlu pergi ke langkah seterusnya....

    2. gi kat tarjeh pulak..sy rasaa mmg xdpt nak tarjeh, sbb tak tahu mane yg dia jdikan pegangan terakhirnya..ke ustad tahu mana satu ditules yg terakhir?

    3....dah tak leh nak tarjeh, kesimpulannya, ada dua pendpt yg berbeza bg imam izz din abd salam. setakat ni, sya rasa ustad stjukan?.. =)

    jd,

    اذا تعارضا تساقطا


    hasilnya, pndpt imam izz din xleh dijadikan hujah utk mengatakan ada yg berpendpt bhw ia adalah mkruh atau haram.kene guna hujah laen..ini kerana dua pendapat yg berlawanan...ttpi ustad dah nyatakan kata2 ulama laen, ini sesuatu yg bgus =)..dan itulah yg sebenarnya..cumanya, tak leh lg la mempertahankan bhw pendapat imam izzdin dibelah ustad..begitu juga, seseorg xleh mengatakan bhwa imam izzdin berpendpt bhw ia adalah bidah yg harus melainkan dia merasakan bhw boleh jamak antara kedua2nya, mcm sy katakan td..

    jdinya selesai masalah =)

    kesimpulan,
    - bg yg merasakan boleh jamak antara keduanya, jd boleh tanggung bahawa ia bidah yg hrus.
    - bg yg merasakan ia tak boleh dijamakkan bhkan berlawanan antara satu sama laen, maka ia tidak boleh dijadikan hujah utk mengatakan ia berpendpt makruh atau harus.

    BalasPadam
  20. Dalam kitab Fatawa, halaman 46-47. Wallahua'lam. Boleh muat turun kitab tu melalui:
    http://www.archive.org/download/Fatawa_Ezz/Fatawa_Ezz.pdf

    BalasPadam
  21. hasilnya, pndpt imam izz din xleh dijadikan hujah utk mengatakan ada yg berpendpt bhw ia adalah mkruh atau haram.kene guna hujah laen..ini kerana dua pendapat yg berlawanan...ttpi ustad dah nyatakan kata2 ulama laen, ini sesuatu yg bgus =)..dan itulah yg sebenarnya..cumanya, tak leh lg la mempertahankan bhw pendapat imam izzdin dibelah ustad..begitu juga, seseorg xleh mengatakan bhwa imam izzdin berpendpt bhw ia adalah bidah yg harus melainkan dia merasakan bhw boleh jamak antara kedua2nya, mcm sy katakan td..

    Jawapan saya: ana tak kata beliau memang berkata bersalam tu bid'ah. Kan ana dah awal-awal lagi cakap 'Benar, dalam kitab lain, Qawa'id al-Ahkam beliau telah memasukkan amalan tersebut dalam bid'ah mubahah. Tetapi, kenyataan dalam fatwa di atas sekurang-kurangnya menunjukkan beliau pernah berpendapat bahawa amalan tersebut bid'ah makruhah. '

    Perhatikan perkataan yang saya gunakan: pernah berpendapat...

    Ini menunjukkan pendapat ini adalah pendapat yang pernah dipegang oleh beliau. Itu sahaja.

    Mungkin menjadi qaul qadim mungkin menjadi qaul jadid tetapi ini sekurang-kurangnya menyokong khilaf dalam masalah ini.

    BalasPadam
  22. Perhatian, ana tak kata bersalam selepas solat bid'ah sama sekali.

    Ana cakap, bersalam itu mubah dan harus sahaja dengan syarat tidak dilakukan dengan niat ta'abbud atau menyerupai perbuatan ta'abbud sehingga amalan tersebut dianggap -diiktiadkan- sebahagian daripada syariat.

    Ini pendapat ana.

    Tujuan ana sebut pendapat yang kata bid'ah madzmumah hanyalah untuk menepis dakwaan sesetengah pihak yang taasub dengan amalan tersebut sehingga menafikan wujudnya khilaf dalam masalah tersebut. Itu sahaja.

    Adapun ana sendiri, ana tak kata begitu.

    Wallahua'lam.

    BalasPadam
  23. Apa-apa pun, ya, terima kasih ana ucapkan kepada lonelyheart. Ya, ana bersetuju dengan kaedah yang saudara/i gunakan. Itu adalah kaedah usul fiqh yang asas. Wallahua'lam.

    Ummah memerlukan orang yang kritis seperti saudara/i.

    Wassalamualaikum.

    BalasPadam