Ahad, 27 Mei 2012

Catatan Ringkas pada Artikel Syaitan Watak Manusia

Imam al-Dzahabi, antara murid besar Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah radhiyallahu'anhu dalam Siyar A'lam al-Nubala berkata:

وَلَوْ أَنَّا كلَّمَا أَخْطَأَ إِمَامٌ فِي اجْتِهَادِهِ فِي آحَادِ المَسَائِلِ خَطَأً مَغْفُوراً لَهُ، قُمْنَا عَلَيْهِ، وَبدَّعْنَاهُ، وَهَجَرْنَاهُ، لَمَا سَلِمَ مَعَنَا لاَ ابْنَ نَصْرٍ، وَلاَ ابْنَ مَنْدَةَ، وَلاَ مَنْ هُوَ أَكْبَرُ مِنْهُمَا،

Terjemahan: dan kita kalau setiap kali seseorang imam itu tersilap dalam ijtihadnya dalam satu-satu masalah dengan kesilapan yang dapat dimaafkan kita terus menentang, membid'ahkan, dan memulau mereka, maka tidak terselamat seorang pun bersama kita, tidak Ibnu Nashr dan tidak Ibnu Mandah, juga tidak orang yang lebih besar daripada mereka berdua... [Jil. 27, hal. 38]

Katanya juga:

وَلَوْ أَنَّ كُلَّ مَنْ أَخْطَأَ فِي اجْتِهَادِهِ - مَعَ صِحَّةِ إِيْمَانِهِ، وَتَوَخِّيْهِ لاتِّبَاعِ الحَقِّ - أَهْدَرْنَاهُ، وَبَدَّعنَاهُ، لَقَلَّ مَنْ يَسلَمُ مِنَ الأَئِمَّةِ مَعَنَا،

Terjemahan: sekiranya setiap orang yang benar imannya dan ikhlas niatnya mencari kebenaran silap dalam ijtihadnya kita hina dan bid'ahkannya, bererti sedikitlah ulama yang terselamat daripadanya... [Jil. 14, hal. 376]

[Demikianlah dua kalimat daripada Imam al-Dzahabi yang dipetik oleh Syaikh 'Ali bin Hasan al-Halabi, murid besar Syaikh Muhammad Nashir al-Din al-Albani dalam kitabnya Shadd al-Tasyni' bi Radd Ma Shadara 'an Syaikh Rabi' min al-Isqath wa al-Tabdi' yang ditulis khusus untuk mempertahankan dirinya daripada pembid'ahan oleh Syaikh Rabi' bin Hadi al-Madkhali, seorang ulama besar Arab Saudi. Lihat: hal. 27]

Saya tidak mampu mengulas panjang mengenai kontroversi yang tercetus akibat penyiaran makalah 'Syaitan Watak Manusia' tulisan Ustaz Radzi Othman, sekretariat ILMU dalam akhbar Metro khususnya apabila menyentuh tokoh-tokoh Ikhwan al-Muslimin seperti Syaikh Hasan al-Banna, Syed Quthub, Muhammad al-Ghazali, dan Yusuf al-Qaradhawi. Saya hanya mampu mengatakan sebagaimana yang dikatakan oleh Imam al-Dzahabi dan menambah: sesungguhnya ada kebenaran di sebalik kata-kata Ustaz Radzi Othman di samping kejelekannya tetapi kerana Ustaz Radzi tidak sabar dan gopoh, beliau mengeluarkannya tidak tepat pada masanya sehingga khalayak terus menganggapnya batil. Secara jujurnya saya bersetuju bahawa kebanyakan tokoh Ikhwan terpengaruh dengan idea liberalisasi sebagaimana jelas dalam kenyataan dan fatwa-fatwa mereka tetapi untuk mengatakan mereka adalah liberalis dan sesat secara total amat jauh dari kebenaran.

Setiap ulama pasti ada silap dan salahnya. Tetapi ulama tetap ulama. Letakkan kesalahan pada tempatnya dan kebaikan pada tempatnya. Apabila mengritik seseorang, janganlah dibutakan mata daripada melihat jasa dan sumbangannya sehingga membuatkan krtitikan itu menjadi keterlaluan. Tirulah manhaj Syaikh al-Islam dan ulama-ulama dari madrasah beliau bagaimana mereka mengkritik ulama. Mereka tidak pernah melupakan jasa dan sumbangan mereka hatta ulama-ulama Mu'tazilah dan Asya'irah yang memusuhi dan dimusuhi mereka. Kebatilan dan kebenaran diletakkan di tempat masing-masing. Inilah mutiara yang hilang daripada ramai ulama Salafiyyah zaman ini.

Seterusnya, saya nasihatkan kepada penulis, Ustaz Radzi supaya berhati-hati mengeluarkan apa-apa kenyataan berkaitan Ikhwan al-Muslimin dan tokoh-tokohnya kerana kesilapan dalam berdakwah boleh membantutkan lagi dakwah kepada al-Quran dan sunnah. Ingat, dakwah kepada al-Quran dan sunnah adalah dakwah yang panjang maka janganlah dipanjangkan lagi. Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan