Isnin, 21 Mei 2012

Bersama Arab Saudi


Kedengaran riuh rendah dalam kalangan siswi-siswi Malaysia Mu'tah bahawa mereka akan berpeluang untuk mengerjakan umrah pada pertengahan tahun ini. Tahun lepas, mereka tidak dapat ke sana disebabkan kerajaan Arab Saudi tidak membenarkan mana-mana wanita masuk ke negaranya tanpa mahram. Namun, pada tahun ini, khabarnya mereka mencuba sekali lagi dengan menguruskan proses kemasukan ke Saudi melalui Malaysia. Pun tidak berjaya.

Sesetengah kalangan menyalahkan kerajaan Saudi kerana terlampau keras dan jumud dalam memegangi pendapat yang mengharamkan wanita bermusafir tanpa mahram sehingga menghalang wanita-wanita Islam daripada mengerjakan haji dan umrah. Mereka juga menuduh ulama-ulama Saudi berfahaman literalisme sehingga memahami nas mengikut zahiriah sahaja tanpa melihat kepada konteks. Mereka juga dikecam kerana melarang wanita daripada memandu. Begitu juga mereka dikritik kerana tidak membenarkan masyarakat menegur kerajaan secara terbuka.

Saya berasa terpanggil untuk memberikan sedikit ulasan mengenai isu ini. Hakikatnya, negara Saudi adalah sebuah negara yang layak dipanggil negara Islam kerana mengamalkan sistem pemerintahan berdasarkan Islam. Pada pandangan saya, kerajaan Saudi pada zaman sekarang berhak untuk dianggap sebagai sisa khilafah Islam yang diakhiri dengan kejatuhan kerajaan 'Utsmaniyyah di Turki pada tahun 1923 hanya sahaja disebabkan kerajaan Saudi tidak dapat menakluk negara-negara lain seperti yang dilakukan oleh kerajaan 'Utsmaniyyah kerana sistem negara bangsa yang menghadkan satu-satu sempadan kepada mana-mana negara menghalang perluasan kuasa tersebut.

Hari ini, negara Saudi menerima banyak kritikan termasuklah berkenaan hubungan rapatnya dengan Barat. Selain itu, Arab Saudi juga dikecam kerana membiarkan Palestin, Afghanistan, Iraq, dan negara-negara sekitar dimamah musuh. Pada saya, semua ini tidak menafikan keislaman kerajaan Saudi. Semua kerajaan hatta kerajaan yang diagung-agungkan oleh para haraki, 'Utsmaniyyah pun tidak terlepas daripada kelemahan. Jika disebabkan wujudnya beberapa masalah Saudi dikritik teruk sehingga ada yang berharap agar kerajaan Saudi digulingkan melalui revolusi, bererti mereka tidak mengambil iktibar daripada peristiwa 1923 itu. Mereka ingin memunculkan Kamal Ataturk kedua yang kali ini menjatuhkan kerajaan Islam di tanah haram.

Pada masa yang sama, Arab Saudi dikritik kerana mengamalkan pegangan agama yang keras dan bersifat konservatif. Pada saya, apa yang diamalkan oleh Saudi adalah Islam yang benar dan sebenar. Tetapi, disebabkan umat Islam mula dirasuk dengan pemikiran Barat yang liberal atau moderat, ajaran Islam yang sebenar dianggap konservatif. Golongan ini meskipun pada zahirnya memperjuangkan Islam sebenarnya gagal memerdekakan diri daripada dihasut oleh ideologi-idelogi Barat yang menyelubungi diri.

Saya mengatakan demikian kerana banyak perkara yang diamalkan oleh kerajaan Saudi sebenarnya diamalkan juga oleh kerajaan-kerajaan Islam lain. Contohnya, mewajibkan pemakaian purdah dalam kalangan pelajar-pelajar perempuan. Perkara ini dikritik oleh Syaikh Yusuf al-Qaradhawi dan diikuti oleh pengagumnya, Dr. Asri Zainal Abidin kerana menurut mereka, terlalu ketat. Walhal, umat Islam zaman-berzaman di bawah pemerintahan kerajaan-kerajaan Islam dahulu sebagaimana yang disebut dalam kitab-kitab fikah dan hadis menerima baik amalan ini.

Adapun isu larangan masuk ke negara tersebut bagi wanita tanpa mahram bukanlah satu perkara yang perlu dipertikaikan. Setiap negara mempunyai undang-undang sendiri dan larangan ini berdasarkan undang-undang Saudi yang digubal oleh para ulama setempat dengan merujuk kepada hukum syarak. Apatah lagi, larangan ini adalah pandangan jumhur ulama termasuk ulama-ulama mazhab Syafi'i yang diamalkan di Malaysia. Mazhab Syafi'i yang membenarkan wanita bermusafir tanpa mahram untuk haji wajib. Tetapi, disebabkan hukum ini tidak dipraktikkan di Malaysia, umat Islam di sana seakan-akan menganggapnya sebagai satu bid'ah yang diada-adakan dalam agama. Mereka tidak sedar bahawa mereka jahil.

Berkenaan larangan memandu bagi wanita di sana, sebenarnya larangan ini diakui oleh para ulama Saudi sebagai berdasarkan sebab-sebab luar bukan kerana Islam memang tidak membenarkan wanita memandu. Mereka mengeluarkan larangan ini berdasarkan keperluan setempat yang menuntut supaya golongan wanita dihadkan pergerakan mereka supaya tidak terlampau bebas. Fatwa ini berdasarkan keadaan sosial di Saudi itu sendiri sekali gus menolak dakwaan bahawa ulama-ulama Saudi sebagai literalis kerana seandainya mereka literalis pasti mereka akan membenarkan wanita memandu kerana wanita sememangnya diharuskan memandu berdasarkan nas. Sama seperti masalah wanita keluar ke masjid, Siti 'A'isyah radhiyallahu'anha memilih untuk melarang berdasarkan waqi' walaupun nas mengharuskannya. Kata beliau:
لَوْ أَدْرَكَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم مَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ لَمَنَعَهُنَّ كَمَا مُنِعَتْ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ
Kalaulah Rasulullah shallahu’alaihiwasallam tahu apa yang dilakukan oleh wanita (pada zaman sekarang, zaman beliau) pasti baginda akan melarang mereka (daripada ke masjid) sebagaimana dilarangnya wanita Bani Isra’il. [Al-Bukhari (869)]

Tentang isu menegur kerajaan secara terbuka pula, masyarakat perlu faham bahawa Malaysia tidak sama seperti Saudi. Saudi negara bersistem monarki sedangkan Malaysia bersistem demokrasi. Kalau kita membenarkan rakyat menegur atau bahkan membuka keaiban pemimpin di Malaysia sudah tentu untuk meraih sokongan daripada masyarakat kerana kuasa ada pada tangan mereka. Di sana, rakyat berfungsi sebagai hakim yang perlu disampaikan maklumat yang lengkap kepadanya untuk membuat penilaian dan seterusnya menjatuhkan hukuman kepada mana-mana pihak yang bersalah. Lain pula halnya dengan Saudi, apa fungsinya membenarkan rakyat mengkritik kerajaan secara terbuka? Adakah untuk menunjukkan kita rakyat yang hebat dan mempunyai pemikiran yang kritis dan lantang lalu dijadikan tokoh pembela masyarakat? Adakah juga untuk menjatuhkan kerajaan Saudi dan menukarkannya dengan kerajaan Amerika atau Iran?

Ulama-ulama Saudi bukannya tidak mengkritik, menasihati, dan membimbing kerajaan mereka ke arah kebaikan. Mereka memang melakukannya tetapi dengan cara yang lebih sopan dan beradab. Kerajaan mereka tidak sama seperti kerajaan kita yang terang-terangan memperlekehkan Islam. Ulama-ulama Saudi tidak perlu menjadi seperti ulama-ulama Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang lantang mengkritik kerajaan Malaysia. Agama kita bukan demokrasi sehingga memaksa semua orang mengikut cara demokrasi. Agama kita Islam. Demokrasi hanya kerana darurat. Darurat pula diukur mengikut kadarnya. Dakwah kita, dakwah mereka, masing-masing ada cara masing-masing sesuai dengan keadaan setempat. Satu kesilapan besar bagi mereka yang menyamakannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan