Isnin, 4 April 2011

Masalah Hukum Gambar Perempuan

Catatan: beberapa bulan sebelum ini, kami telah terbitkan terjemahan fatwa berkenaan hukum gambar perempuan dalam blog kami yang lama beralamat alkutawisyah.blogspot.com yang telah ditukar menjadi blog Laman Buku Dari Hati Kecil Kami. Seorang pembaca tidak berapa setuju dengan fatwa tersebut lalu mengutarakan sebuah komentar. Komentar tersebut telah kami jawab seupaya kami.

Kerana kami memandang polemik ini mempunyai manfaat untuk diri kami dan umat Islam sekalian, kami bawakan semula komentar beliau dan jawapan kami di sini. Wassalam.

Salam.ana bawakan hadis bersama sanadnya mgenai haram gmbr2 yg bnyawa dipamerkan.

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْوَهَّابِ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ أَخْبَرَنَا عَوْفٌ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَبَا عَبَّاسٍ إِنِّي إِنْسَانٌ إِنَّمَا مَعِيشَتِي مِنْ صَنْعَةِ يَدِي وَإِنِّي أَصْنَعُ هَذِهِ التَّصَاوِيرَ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ لَا أُحَدِّثُكَ إِلَّا مَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَنْ صَوَّرَ صُورَةً فَإِنَّ اللَّهَ مُعَذِّبُهُ حَتَّى يَنْفُخَ فِيهَا الرُّوحَ وَلَيْسَ بِنَافِخٍ فِيهَا أَبَدًا فَرَبَا الرَّجُلُ رَبْوَةً شَدِيدَةً وَاصْفَرَّ وَجْهُهُ فَقَالَ وَيْحَكَ إِنْ أَبَيْتَ إِلَّا أَنْ تَصْنَعَ فَعَلَيْكَ بِهَذَا الشَّجَرِ كُلِّ شَيْءٍ لَيْسَ فِيهِ رُوحٌ قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ سَمِعَ سَعِيدُ بْنُ أَبِي عَرُوبَةَ مِنْ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ هَذَا الْوَاحِدَ
Tlh mceritakn kpd kami Abdullah b. Abdul Wahhab tlh mceritakn kpd kami Yazid bin Zurai' tlh mngabarkan kpd kami Auf dri Sa'id b. Abi Al Hasan berkata;Aku prnah bsama Ibnu 'Abbas R.A. ktika dtg seorang kpdanya seraya bkata; "Wahai Abu Abbas,aku adlh seorang yg mata pencaharianku adlh dgn keahlian tgnku yaitu mbuat lukisan sprti ini".Maka Ibnu 'Abbas berkata:"Aku taklah myampaikan kpdamu pkataan mlainkn dri apa yg prnh aku dgr dri Rasulullah S.A.W. yg Baginda bsabda:"Siapa yg mbuat gmbr lukisan,Allah akn menyiksanya hgga dia mniupkan ruh (nyawa) kpd gmbrnya itu dan sekali-kali dia tak akn bisa mdatangknnya slamanya".Maka org tsebut sgt ktakutn dgn wajah yang pucat pasi lalu bkata:"Bagaimana pndptmu klu aku tak bisa mninggalkannya kcuali ttp menggambar?" Dia (Ibnu Abbas) bkata: "Gmbrlh olehmu ppohonan & stp ssuatu yg tak mmiliki nyawa". Berkata, Abu Abdullah Al Bukhariy: Said bin Abi 'Arubah mendengar dari An-Nadhar bin Anas sendirian.
[Sohih bukhori]

bkn prmpn shj tak ble letak gmbr tp laki jg sma krn ianya gmbr BERNYAWA.ya,bnr ustaz kata wnita i2 tak lain ksemuanya adlh aurat bg laki krn pndngn laki mmg nakal(maaf gna istilah ini).tp ana nk fokus pd tajuk ustaz mngenai "tak ble mbenarkn gmbr wjh prmpn diambil samaada utk dgunakn dlm psport @ sbgainya krn wjhnya adlh aurat".

ustaz budiman,bkn gmbr prmpn ja...tp sama juga GAMBAR LELAKI.
ustz jg mpamerkn gambar ustaz.jd ana konfius dgn ustaz.sbb klu pndgn wanita itu sama nakal dgn laki macam mana?muka laki jg aurat lah?

stu lg brikan ana hujah qatie yg mgatakan wajah itu aurat.dr al-Quran,hadis n ijma'...
jika al-quran, keluarkn tafsiran para ahli tafsir,dan jika sunnah keluarkn syarahnya skali

stu soalan ana utk ustaz dan minta ustaz fikir : jika benar wajah perempuan itu aurat, matinya nanti perlulah ditutup mukanya kerana bagi si mati, perlulah ditutup semua auratnya termasuk wajahnya?ya lah...ustaz katakan wajah perempuan itu aurat.perlu la kita tutup auratnya kan,kan,kan? nah, fikir2kanlah ustaz yg arif bijaksana.

Sedangkan Saidatina Aisyah jg sblm dinikahi Nabi,tak bepurdah mgikut hdis ini

حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ عَنْ يَحْيَى عَنْ عُبَيْدِ بْنِ حُنَيْنٍ سَمِعَ ابْنَ عَبَّاسٍ عَنْ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ دَخَلَ عَلَى حَفْصَةَ فَقَالَ يَا بُنَيَّةِ لَا يَغُرَّنَّكِ هَذِهِ الَّتِي أَعْجَبَهَا حُسْنُهَا حُبُّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِيَّاهَا يُرِيدُ عَائِشَةَ فَقَصَصْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَتَبَسَّمَ

Tlh mceritakn kpd kmi Abdul Aziz b. Abdullah Tlh mceritakn kpd kmi Sulaiman dri Yahya dari Ubaid b. Hunais ia mdngar Ibnu Abbas dri Umar
R.A.,bhwa ia mnemui Hafshah dan bkata,"Wahai anakku,jgnlh kmu smpai tperdaya.Wnita inilah yg mmg mbuatnya cinta Rasulullah S.A.W. ta'ajub lntaran kcantikn wajahnya."Mksudnya adlh Aisyah.Lalu aku pun mceritaknnya pd Rasulullah S.A.W.,dan beliau pun tsnyum.

[Sohih Bukhori]


--Perbincangan ilmiah--

Sekian, soalan daripada sahabat yang bertanya.

"Perempuan adalah aurat" [Al-Tirmidzi, Ibnu Hibban, dan Ibnu Khuzaimah; riwayat Ibnu Hibban disahihkan oleh al-Arna'uth. Disahihkan oleh al-Albani]

Wahai saudaraku, ketahuilah bahawa dalam masalah ini ada khilaf dalam kalangan ulama.

Ulama Ahl al-Sunnah mempunyai beberapa pandangan dalam hal ini. Jadi, apa yang saya bawakan adalah pendapat yang sebelah pihak. Adapun pendapat saya sendiri, maka, di sana, saya masih dalam proses kajian dan perincian.

Fotografi tidak sama seperti lukisan, ini sebagaimana yang saya ingat adalah pandangan majoriti ulama. Golongan ulama yang paling syadid dalam bab ini adalah ulama Salafiyyah sedangkan dalam kalangan mereka sendiri terdapat pelbagai pandangan.

Ada antara mereka berpendapat haram mengambil gambar benda hidup kerana manqiyaskannya dengan tashwir. Ada ulama yang membezakan antara tashwir dengan fotografi kerana fotografi umpama cermin yang memantulkan bayang-bayangnya, bukan seperti tashwir yang digoreskan pada sesuatu tempat.

Ulama yang mengharamkannya adalah al-Syaikh Shalih Fauzan dan yang mengharuskannya adalah al-Syaikh Shalih bin 'Utsaimin. Demikian juga pendapat al-Syaikh al-Qaradhawi. (Tambahan baru: pendapat yang mengharuskannya adalah jumhur ulama semasa dan yang mengharamkan adalah sebahagian ulama Hanabilah atau Salafiyyah)

Jadi, maudhu' perbincangan kita di sini bukan tentang masalah harus atau tidaknya fotografi tetapi tentang harus atau tidaknya mempamerkan aurat di hadapan umum. Bagi kami, tidak harus mempamerkan aurat walaupun hanya bi al-nisbah li al-nadzhar sama sekali. Adapun lelaki, maka, lelaki bukanlah aurat seperti perempuan.

Membawakan beberapa dalil tentang masalah keharusan fotografi tidak cukup dalam masalah ini kerana di sana terdapat banyak dalil yang menyokong hujah kedua-dua belah pihak yang telah dijawab oleh pihak masing-masing. Jadi, jika hendak membahaskan perkara ini, sepatutnya, kajian yang melibatkan dalil-dalil dan pendapat-pendapat yang banyak. Saya syorkan sahabat menulisnya dalam sebuah buku dan diberikan kepada ulama untuk disemak sebelum diterbitkan. Semoga cadangan ini diterima.

Satu lagi, hukum Islam dalam hal ini tidak boleh dikaitkan dengan 'nakal' atau tidak. Ini ada perincian yang tersendiri yang tidak dapat saya nyatakan di sini. Fikirkanlah, mengapa wanita disuruh bertudung? Untuk menjaga daripada pandangan lelaki? Mengapa lelaki tidak perlu bertudung? Bukankah perempuan juga ada yang galak memandang lelaki?

Saudara, al-Quran, hadis, dan kitab-kitab syarahnya serta kitab-kitab fiqh berlambakan untuk diselongkar kembali oleh saudara. Kita tidak boleh memahami agama dengan menggunakan akal semata-mata. Seperti masalah tadi, mengapa hukum fotografi yang dipersoalkan di sini? Mengapa hukum fotografi dikaitkan dengan tashwir? Mengapa dan mengapa?

Satu lagi, janganlah dicampur-adukkan masalah mempamerkan gambar atau tidak. Ini bab suku. Mempamerkan yang dimaksudkan di situ di mana? Di dinding rumah, di dinding masjid, di papan iklan, atau pada skrin? Di skrin siapa pula; peribadi atau umum? Ini bab suku!!
***

Wahai saudara, pelajarilah al-Quran dan sunnah secara rinci dan teliti sebelum membuat beberapa persoalan. Dalam persoalan yang dikemukakan pun saya nampak ada beberapa perkara yang tidak kena. Pertama, saya tidak pernah menyatakan bahawa wajah perempuan adalah aurat secara mutlak. Saya hanya nyatakan bahawa wajah perempuan adalah aurat bi al-nisbah ila al-nadhzar iaitu bernisbahkan kepada pandangan ajnabi. Jadi, lelaki ajnabi tidak boleh memandang wajah perempuan kerana wajah mereka adalah aurat. Jika saudara hendakkan kepastian, saya boleh nyatakan dalil-dalilnya dari al-Quran dan sunnah. Saya bukan mujtahid tetapi saya merujuk kepada ulama dalam bab ini ditambah dengan kajian saya sendiri berpandukan nas-nasnya. Saya telah nyatakan hal ini dalam artikel Dari Mata Turun ke Hati, tapi artikel tersebut kurang 'gagah' keran saya mengarangnya dalam serba kekurangan rujukan tidak seperti sekarang.

Wajah perempuan tidak aurat bernisbahkan bahagian badan yang perlu ditutup. Maknanya, wajah perempuan tidak perlu ditutup tetapi tidak boleh dipandang oleh lelaki ajnabi. Ini adalah kata-kata ulama, bukan saya wahai saudara! Sila rujuk al-Fiqh al-Islami oleh al-Syaikh al-Zuhaili.

Jadi, saudara silap menyandarkan pendapat tentang auratnya wajah perempuan kepada saya. Walaupun begitu, pendapat tentang auratnya wajah perempuan bernisbahkan bahagian badan yang perlu ditutup (bukan bi al-nisbah ila al-nadhzar) adalah pendapat muktabar di sisi fuqaha Ahl al-Sunnah. Jadi, kita tidak boleh menyanggahnya kecuali dengan adab al-khilaf yang terjaga. Pendapat inilah yang dipegang oleh kebanyakan ulama al-Salafiyyah dan turut diamalkan oleh madrasah al-Habib 'Umar di Yaman. (Tambahan baru: kami dalam perincian tentang auratnya wajah perempuan dan sekarang lebih condong kepada keauratannya)

Kedua, saudara masih keliru mengapa hanya wajah perempuan yang tidak boleh dipamerkan di khalayak umum sedangkan lelaki diharuskan. Kekeliruan ini sepatutnya terjawab jika saudara mengambil sedikit masa untuk membelek-belek kitab-kitab hadis dan fiqh; bahkan jika saudara meluangkan masa sesaat untuk membaca al-Quran tentang ayat ke-53 Surah al-Ahzab. Dalam sejarah, ummahat al-mu'minin mengajar lelaki-lelaki ajnabi di belakang tabir kerana mereka tidak boleh meletakkan wajah mereka di tempat pandangan umum. Wajah perempuan adalah aurat yang tidak boleh dipandang oleh lelaki sedangkan tempat pandangan umum adalah tempat pandangan mata lelaki. Jadi, amatlah pelik jika kita katakan wajah perempuan adalah aurat yang tidak boleh dipandang oleh lelaki tetapi dalam masa yang sama kita membenarkan lelaki memandangnya dengan senang hati dengan mendedahkannya di hadapan umum!

Kita tidak boleh menyamakan antara lelaki dengan perempuan; gambar saya dengan gambar perempuan. Hal ini disebabkan oleh perbezaan hukum antara aurat lelaki dengan perempuan. Kita tidak berbicara tentang rangsangan syahwat yang timbul dalam diri apabila melihat tetapi hukum yang umum. Aurat lelaki hanyalah apa yang terdapat antara pusat dengan lutut manakala aurat perempuan adalah seluruh tubuhnya selain muka dan tapak tangan. Aurat lelaki bagi pandangan perempuan tetap antara pusat dengan lutut. Aurat perempuan bagi pandangan lelaki pula adalah seluruh tubuhnya! Ini berbeza.

Jadi, lelaki harus mempamerkan gambarnya kerana lelaki bukanlah aurat berbeza dengan perempuan yang sebagaimana kata Abu Bakr al-Makhzumi, murid Saidatina 'Aisyah, Umm Salamah, dan Abu Hurairah RA: semua benda daripada perempuan adalah aurat hatta termasuk kukunya! Selain itu, saudara perlu faham bahawa sesiapa pun tidak boleh memandang sesiapa pun juga jika dalam keadaan bernafsu dan bersyahwat. Lelaki tidak boleh memandang lelaki jika memandangkan dengan nafsu begitu juga perempuan. Apatah lagi lelaki dengan perempuan!!

Ini adalah perbincangan hukum fiqh yang dilalaikan oleh ramai ulama semasa.

Jadi, inilah perbincangan ringkas saya dalam masalah ini. Saya memang bercadang untuk mengemukakan hujah-hujah untuk membuktikan bahawa wanita tidak harus mempamerkan dirinya di hadapan umum (tempat yang dikhususkan untuk pandangan seperti pentas, media, dan sebagainya) tetapi tidak dapat dimulakan kerana kesibukan. Saya juga amat dukacita kerana tidak ada seorang pun dalam kalangan sahabat saya di sini yang dapat membantu saya padahal mereka lebih patut terkehadapan dalam perkara fiqh sebegini. Saya usuluddin!

Ya, saya tahu hujah saya dalam artikel kali ini belum cukup memuaskan hati saudara. Saya cadangkan saudara merujuk kitab-kitab ulama muktabar yang amat banyak untuk disebut di sini. Apa yang saya pegang ini bukan pendapat baru tetapi pendapat yang benar dan tepat berdasarkan al-Quran, sunnah, atsar salaf, dan kata-kata ulama. Ini juga mazhab Syafi'i. Saya boleh berikan jawapan yang insya-Allah memuaskan hati jika saudara berikan masa selama sebulan dua kepada saya. Saya nasihatkan saudara supaya mengkaji sebelum bertanya dengan sindiran sinis supaya soalan saudara tidak menjadi 'nakal'!

Berkenaan dua buah hadis yang dibawakan itu, saya nyatakan, hadis pertama adalah tentang hukum tashwir, bukan fotografi. Gambar yang dibahaskan di sini adalah gambar fotografi, bukan gambar yang dilukis tangan. Hadis kedua pula dibawakan oleh saudara untuk menunjukkan bahawa Siti 'A'isyah tidak berniqab sehingga dilihat oleh Rasulullah shallahu'alaihiwasallam. Hadis ini tidak ada kaitan langsung dengan perbincangan kita kerana saya sudah nyatakan bahawa niqab tidak wajib dipakai kerana wajah bukanlah aurat bernisbahkan bahagian tubuh yang perlu ditutup.

Terima kasih kerana bertanya.

Maaf kalau terasa. Saya terikut-ikut dengan gaya al-Syaikh al-Albani dalam memangkah orang.
Jangan segan memberi jawapan.

Semoga bermanfaat.

Wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan