Isnin, 4 April 2011

Masalah Hukum Gambar Perempuan Bahagian Dua

Assalamualaikum!

Geniuslive berkata...
ooo baru tahu lukisan tu hanya ada zaman nabi...yg fotografi tak ada zaman nabi...
ana lupa juga laptop tak ada zaman nabi...
nikah dlm lptop pn xde zmn nabi... tp mgapa masih sah?kerana kita sudah moden,bernikah dlm satu majlis dtrima.begitu jg fotografi...
bab suku ye... jd bab nisfunya apa?bab sepenuhnya apa?

ayat 53 itu,menurut imam bukhori ayat itu tertuju kepada tetamu Nabi.sedangkn Nabi baru sahaja menikahi Zainab.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الرَّقَاشِيُّ حَدَّثَنَا مُعْتَمِرُ بْنُ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ حَدَّثَنَا أَبُو مِجْلَزٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ لَمَّا تَزَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَيْنَبَ بِنْتَ جَحْشٍ دَعَا الْقَوْمَ فَطَعِمُوا ثُمَّ جَلَسُوا يَتَحَدَّثُونَ وَإِذَا هُوَ كَأَنَّهُ يَتَهَيَّأُ لِلْقِيَامِ فَلَمْ يَقُومُوا فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ قَامَ فَلَمَّا قَامَ قَامَ مَنْ قَامَ وَقَعَدَ ثَلَاثَةُ نَفَرٍ فَجَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَدْخُلَ فَإِذَا الْقَوْمُ جُلُوسٌ ثُمَّ إِنَّهُمْ قَامُوا فَانْطَلَقْتُ فَجِئْتُ فَأَخْبَرْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُمْ قَدْ انْطَلَقُوا فَجَاءَ حَتَّى دَخَلَ فَذَهَبْتُ أَدْخُلُ فَأَلْقَى الْحِجَابَ بَيْنِي وَبَيْنَهُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ } الْآيَةَTelah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdullah Ar Raqasyi Telah menceritakan kepada kami Mu'tamir bin Sulaiman dia berkata; Aku mendengar Bapakku berkata; Telah menceritakan kepada kami Abu Mijlaz dari Anas bin Malik radliallahu 'anhu dia berkata; Tatkala Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menikahi Zainab binti Jahsy, beliau mengundang orang-orang, lalu beliau menjamu mereka, mereka pun menikmati hidangan tersebut, kemudian mereka duduk dan berbincang-bincang." Lalu beliau merubah posisi seakan-akan ingin berdiri, namun orang-orang tidak juga berdiri, ketika beliau berdiri maka orang-orang pun ikut berdiri." Setelah itu tiga orang duduk lagi. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam datang dan hendak masuk ke kamar Zainab, namun orang-orang masih tetap duduk-duduk, setelah itu mereka berdiri dan beranjak pergi. Anas berkata; Lalu saya mengabarkan kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa mereka sudah beranjak pergi." Kemudian beliau masuk dan saya mengikuti beliau masuk, lantas beliau menurunkan kain tirainya antara saya dengan beliau." Lalu Allah Azza Wa Jalla menurunkan (ayat): "Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kalian masuk ke rumah Nabi…. (Al Ahzab: 53).
Hadis ini dikuatkn lagi dgn
حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ قَالَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ أَنَا أَعْلَمُ النَّاسِ بِهَذِهِ الْآيَةِ آيَةِ الْحِجَابِ لَمَّا أُهْدِيَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ جَحْشٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَتْ مَعَهُ فِي الْبَيْتِ صَنَعَ طَعَامًا وَدَعَا الْقَوْمَ فَقَعَدُوا يَتَحَدَّثُونَ فَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ ثُمَّ يَرْجِعُ وَهُمْ قُعُودٌ يَتَحَدَّثُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ إِلَى قَوْلِهِ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ } فَضُرِبَ الْحِجَابُ وَقَامَ الْقَوْمُ

jgn salah tafsir sesuka hati ustaz.rujuk la pakar tafsir.

nmpknye ustz lemah utk menggandingkn permasalahan pd waktu skrg dgn prmslhn di zaman nabi. ustz lemah sbb berjurusan usuluddin yg hnya trtumpu pada akidah dan pegangan sedangkn syariah sahajalah yang perlu ditanya mengenai permasalahan seperti ini...

tak apalah,mungkin kita perlu adakan tag nama yg ni "ustaz usuluddin" yg tu pula "ustaz syariah"

jgn tnya permsalahan aqaid pd ustz syariah dan jgn tnye psl prmslhn hukum pd ustz usuluddin.tak gitu ustz?

Jawab al-Kutawi: wahai saudara, inilah bab sepenuhnya jika saudara mengetahuinya!

Seperti yang sudah saya sebutkan sebelum ini bahawa apa yang saya nyatakan dalam artikel yang lepas berkenaan hukum tashwir dan fotografi adalah mengikut pandangan ulama dan bukannya mengikut pandangan peribadi saya!

Dalam masalah fotografi, terdapat khilaf dalam kalangan ulama sama ada mengqiyaskannya dengan tashwir atau tidak. Sesuatu tidak boleh diqiyaskan dengan sesuatu yang lain selagi tidak wujud rukun-rukunnya seperti: sesuatu yang ingin diqiyaskan kepadanya (ashl), sesuatu yang diqiyaskan kepada sesuatu yang lain itu (far'), hukum ashl, dan 'illah al-hukm. Di sini, ashl adalah tashwir, far' adalah fotografi, hukum asal adalah haram, dan 'illah tahrimnya pula apa? Di sinilah letaknya khilaf. 'Illah pula mestilah muta'addi bukan qashirah.

"Dan di antara perkara yang tidak ragu-ragu lagi bahawa semua nas yang disebutkan berkenaan tashwir dan gambar bermaksud gambar-gambar yang diukir dan dilukis sebagaimana yang telah kami sebutkan. Adapun gambar-gambar yang diambil menggunakan alat-alat fotografi adalah sesuatu yang baru yang tidak terdapat pada zaman Rasulullah shallahu'alaihiwasallam dan juga orang-orang Islam yang terdahulu. Jadi, adakah hukum tashwir dan mushawwirin pada zaman mereka itu diaplikasikan juga pada gambar-gambar fotografi?"

[Al-Halal wa al-Haram fi al-Islam oleh al-Qaradhawi, cetakan 1994 al-Maktab al-Islami, hal. 109]

Saudara, sila kemukakan 'illah hukum pengharaman tashwir yang ada pada fotografi sehingga fotografi juga menjadi haram!

"Adapun gambar-gambar fotografi asalnya adalah harus selagi tidak mengandungi benda-benda yang haram."
[Ibid, hal. 113]

Saya memilih pendapat ini dan terserahlah kepada saudara untuk memilih pendapat mana. Saya memilih pendapat al-Syaikh Shalih bin 'Utsaimin, al-Syaikh Ramadhan al-Buthi, al-Syaikh Salman al-'Audah, dan al-Syaikh al-Qaradhawi. Saudara mentarjihkan pendapat yang mengharamkannya sedangkan saya pula mentarjihkan pendapat yang mengharuskannya.

Tidak perlu saudara sinis menyebut: ooo baru tahu lukisan tu hanya ada zaman nabi...yg fotografi tak ada zaman nabi...
ana lupa juga laptop tak ada zaman nabi...
nikah dlm lptop pn xde zmn nabi... tp mgapa masih sah?kerana kita sudah moden,bernikah dlm satu majlis dtrima.begitu jg fotografi...
bab suku ye... jd bab nisfunya apa?bab sepenuhnya apa?

Tidak perlu!

Berkenaan nikah melalui alat telekomukasi, nikah sudah wujud pada zaman Rasulullah shallahu'alaihiwasallam berbeza dengan fotografi. Nikah masih sah menggunakan alat telekomunikasi kerana memenuhi rukun-rukunnya. Nikah benda yang jelas-jelas disebut dalam nas tetapi fotografi tidak. Tidak ada khilaf tentang hukum nikah dalam Islam tetapi ada khilaf tentang hukum fotografi. Mengapa disamakan kedua-dua perkara yang berbeza ini?

Saya masih tidak tahu saudara bermazhab dan bermanhaj apa. Jika dikatakan Salafi, Salafiyyah tidak bersepakat dalam mengharamkan fotografi. Wujud khilaf muktabar. Al-Syaikh Ibnu 'Utsaimin, ulama besar Salafiyyah mengharuskan fotografi. Jika dikatakan Syafi'i seperti pelajar-pelajar pondok, tidak ada pula kedengaran mereka mengharamkan fotografi. Jika dikatakan mengikut mazhab Syafi'i seperti Habib 'Umar di Yaman, beliau juga saya kira mengharuskannya. Jika dikatakan saudara mengikut al-Syaikh al-Qaradhawi, beliau mengharuskan fotografi. Jika mengikut tarjih aqwal al-'ulama', saya lihat saudara saudara bukan ahli tarjih!

Saudara ini dari aliran mana, ya? Ulama manakah yang diikuti atau sudah mencapai pangkat mujtahid?! Bersabarlah, saya lihat saudara dan saya sama-sama masih jahil.

Jika dikatakan: jika tahu masih jahil mengapa bercakap tentang agama?
Jawab saya: saya bercakap mengikut kata-kata ulama yang berpangkat mujtahid!

Saya cukup-cukup tersinggung dan kecewa dengan penyataan saudara tentang tafsir. Saudara mengatakan saya mentafsirkan ayat al-Quran sesuka hati sedangkan dan bahkan saudaralah yang mentafsirkan ayat al-Quran mengikut kefahaman sendiri tanpa merujuk ulama tafsir yang muktabar!! Saya rasa saudara telah membaca Shahih al-Bukhari tetapi saudara membaca sahaja atau mempelajarinya dengan mana-mana syaikh? Saya lihat banyak pendapat yang saudara simpulkan dari hadis-hadis tidak seperti yang difahami oleh ulama. Contohnya, dalam masalah hijab Siti 'A'isyah, saudara mengambil kesimpulan dari hadis itu tentang keharusan mendedahkan muka bagi perempuan sedangkan sejauh pengetahuan saya, tidak ada seorang pun ulama yang melakukan hal itu!!

Pelik!
Ajaib!

Bahkan saudara, bagaimana hendak didalilkan dengan perbuatan Rasulullah shallahu'alaihiwasallam melihat wajah Siti 'A'isyah sebelum berkahwin kerana ayat hijab turun selepas Hijrah sedangkan perkahwinan baginda dengan Siti 'A'isyah berlaku sebelum Hijrah. Kedua, harus untuk orang yang ingin meminang untuk melihat wajah perempuan yang ingin dipinang. Jadi, tidak salah untuk meminta wanita yang berniqab membuka niqabnya.

Tidak wujud sebarang istidlal dalam hadis ini.

Di manakah penilaian anda sebelum mengutarakan hal ini?! Mengapa?!

Jangan memandai-mandai memahami hadis wahai saudara!!

Berkenaan ayat ke-53 Surah al-Ahzab, saya sudah merujuk pakar tafsir, al-Imam Ibnu Katsir, murid kepada al-Imam Ibnu Taimiyah. Katanya: ini adalah ayat hijab dan terdapat hukum-hukum dan adab-adab syar'i... [Tafsir Ibnu Katsir, cetakan pertama tahun 2007, Dar al-Ghadd al-Jadid, Kaherah, jil. tiga, hal. 468]

Beliau juga mengatakan: yakni, sebagaimana Aku (Allah) melarang kalian daripada masuk kepada mereka, begitu juga kalian jangan memandang kepada mereka secara kulli. Sekiranya salah seorang daripada saudara mempunyai hajat yang memerlukan mereka memberikannya kepadamu maka jangan pandang kepada mereka dan tidak boleh meminta apa-apa perkara kecuali di sebalik hijab. [Ibid, hal. 470]

Berkenaan ayat tersebut diturunkan pada perkahwinan baginda shallahu'alaihiwasallam dengan Siti Zainab, terima kasih kerana memberitahu saya sesuatu yang baru ini. Cuma, saudara jangan lupa kaedah tafsir: al-'ibrah bi 'umum al-lafdzh la bi khushush al-sabab; dan kaedah-kaedah lain. Jika begitu, banyaklah ayat-ayat al-Quran yang tidak boleh dipraktikkan kerana diturunkan kepada baginda Rasulullah shallahu'alaihiwasallam, ahli keluarga, dan sahabatnya sahaja!

Al-Syaikh 'Abd al-'Aziz bin Baz mengatakan: ayat tersebut (surah al-Ahzab ayat ke-53) walaupun diturunkan kepada para isteri Nabi shallahu'alaihiwasallam tetap memberi maksud mereka (isteri baginda shallahu'alaihiwasallam) dan wanita-wanita lain kerana keumuman 'illah dan makna dalam perkara tersebut.

[Min Fatawa 'Ulama' al-Balad al-Haram, hal. 296]

Sekiranya saudara mengkhususkan ayat ini kepada sebab nuzulnya yang berlaku pada zaman Rasulullah shallahu'alaihiwasallam sahaja, saudara pun perlu mengkhususkan ayat-ayat tentang tashwir pada zaman Rasulullah shallahu'alaihiwasallam sahaja pula. Jangan kaitkan tashwir dengan fotografi kerana fotografi tidak wujud pada zaman baginda!!

Berkenaan usuluddin atau syariah tidak menjadi masalah bagi saya sebenarnya tetapi adalah lebih baik jika saya menumpukan bidang yang saya pelajari. Hukum fotografi dan wajah wanita tidak perlu saya yang bincangkan, sepatutnya telah dikaji oleh mahasiswa-mahasiswa Syariah. Tapi, disebabkan kelekaan mereka, saya terpaksa menggantikan mereka.

Saya berharap saudara tidak memprovokasi saya. Saya juga berharap agar saudara kembali menyemak masalah ini dan tidak menggunakan akal semata-mata dalam memahami agama. Bacalah kitab-kitab syarah kepada Shahih al-Bukhari seperti Fath al-Bari, Faidh al-Bari, 'Umdah al-Qari, dan sebagainya. Jangan baca matan hadis sahaja tanpa syarahnya. Jika tidak, saudara tidak akan dapat memahami maksud sebenar hadis tersebut dan menyalahgunakan hadis tersebut seperti berlaku pada hadis ibunda kita, 'A'isyah radhiyallahu'anha. Nas-nas syarak ada yang umum, khusus, muthlaq, muqayyad, nasikh, mansukh, dan sebagainya. Juga tidak cukup penguasaan bahasa Arab semata-mata untuk memahami nas dengan baik.

Saudara perlu mengaku, saudara masih belum sampai ke peringkat mujtahid, jadi, la budda min al-taqlid aw al-ittiba'.

Saya mengaku, saya masih bertaqlid sambil cuba mencari dalil dan mentarjih aqwal al-'ulama'. Saya bukan ustaz dan tidak layak dipanggil 'ustaz'. 'Ustaz' adalah gelaran saya kepada guru-guru saya sebagai tanda penghormatan dan kepada para alim ulama. Saya mensyaratkan seseorang itu perlu memahami al-Quran berserta pengetahuannya tentang hadis-hadis dalam kutub sittah selain menguasai ilmu-ilmu asas yang lain.

Ya, saudara, setakat ini sahajalah perbincangan saya kali ini. Saya dedahkan kesalahan saudara supaya saudara sedar dan insaf kerana tidak layak bagi kita yang masih mentah ini untuk menolak pendapat-pendapat ulama yang lebih besar dari kita kecuali dengan alasan yang munasabah. Saya menolak al-Syaikh al-Qaradhawi dalam masalah muzik bukanlah kerana saya berasa besar diri tetapi kerana saya memilih untuk mendukung manhaj dan jalan hidup ulama-ulama yang jauh lebih agung berbanding al-Syaikh al-Qaradhawi seperti imam yang empat, al-Imam al-Nawawi, Ibnu Taimiyah, dan sebagainya. Inilah manhaj saya!

Apakah pula manhaj saudara? Memahami Shahih al-Bukhari mengikut selera sendiri?

Oklah, saya minta maaf andai terkasar. Lagipun, tidak ada yang mengenali saudara untuk membuatkan saudara berasa malu. Lainlah saya, saya sudah menjadi begitu terkenal di Mu'tah ini kerana polemik dalam blog saya yang mencetuskan kontroversi.

Semoga saya diampunkan Allah. Nah saudara, mintalah ampun dari Allah untuk saya!

Jika ada sebarang jawapan ke atas penerangan saya ini, silalah kemukakan tapi saya mungkin tidak akan menjawabnya kerana apa yang saya dukung ini adalah pendapat para ulama sedangkan apa yang saudara utarakan, nampaknya bukan dari ulama, bahkan hasil pengamatan sendiri kecuali beberapa perkara yang sudah jelas; jadi saya serahkan kepada ulama-ulama untuk menjawab jawapan yang bakal saudara berikan nanti, jika ada.

*Sedikit tentang ayat hijab tadi, saya tidak menjadikan ayat tersebut sebagai hujah atau tempat beristidlal tetapi hanya untuk menunjukkan bahawa ibu-ibu kita radhiyallahu'anhunna mengenakan hijab untuk mengajar lelaki ajnabi. Dapat diambil i'tibar di sini bahawa wajah wanita adalah aurat yang tidak boleh dilihat oleh lelaki ajnabi dan tidak boleh dipamerkan di tempat yang dikhusukan untuk pandangan seperti pentas ceramah, teater, lakonan, pengacaraan majlis, padang bola, majalah, akhbar, internet, dan sebagainya. Ini juga pendapat ulama muktabar dan bukannya pendapat peribadi saya. Jadi, jika hendak sanggah pun saya tidak bimbang kerana kami ada hujah! Saya memilih pendapat ini kerana kekuatan hujahnya selain menepati manhaj Islam yang suci murni sebagaimana yang dibawa oleh para sahabat dan pengikut-pengikut mereka ridhwanallahi'alaihim.

Sekian, wassalamualaikum.

Naik perahu ke negara Kenya,
Kononnya nak cari ikan siakap,
Dah tak lalu nak makan keli;
Jika kita tak tahu, tanya,
Jika saya tak kena, cakap,
Tak perlulah nak perli-perli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan