Selasa, 25 Januari 2011

Islam dan Facebook

Facebook adalah sebuah laman sosial yang bermanfaat. Tetapi, dalam masa yang sama telah mendatangkan banyak mudarat kepada pengguna-penggunanya. Oleh sebab itulah, terdapat segolongan ulama yang mengharamkan Facebook. Hal ini disebabkan mereka menilai Facebook sebagai satu perkara yang menyalahi manhaj hidup seorang Muslim.
a
Manhaj seorang Muslim adalah sentiasa berada dalam keadaan ber'ubudiyyah kepada Allah ta'ala dengan meninggalkan perkara-perkara yang melalaikan sebagaimana yang terkandung dalam banyak ayat dalam kitab suci al-Quran. Antaranya ayat ketiga surah al-Mu'minun yang mafhumnya berbunyi: dan (orang-orang yang beriman itu) adalah orang-orang yang meninggalkan (اللغو: al-laghw) perbuatan dan perkataan yang sia-sia.
a
Al-Imam Ibnu Katsir berkata: (daripada al-laghw) iaitu daripada perkara batil meliputi syirik -sebagaimana kata sebahagian ulama-, maksiat -sebagaimana kata ulama-ulama lain, dan kata-kata dan perbuatan yang tidak berfaedah. [Tafsir Ibnu Katsir, al-Maktabah al-Syamilah versi 3.35, jil. 5, hal. 426]
a
Jika dinilai dengan akal yang waras lagi sejahtera, Facebook sudah tentu termasuk dalam perkara-perkara batil yang seharusnya ditinggalkan oleh seorang Muslim. Malah, Facebook telah banyak kali menyebabkan seseorang itu melewat-lewatkan solatnya tanpa keuzuran. Dalam keadaan ini, Facebook makin patut ditinggalkan.
a
Seorang Muslim seharusnya meninggalkan perkara-perkara yang menghalangnya daripada menjalani kehidupannya sebagai seorang hamba Allah. Orang-orang yang memilih jalan berfoya-foya dengan kehidupannya sebenarnya memilih jalan orang-orang yang fasik.
a
Dalam ayat keenam surah Luqman pula, Allah ta'ala menjelaskan (mafhumnya): dan dalam kalangan manusia terdapat orang yang membeli lahw al-hadits (لهو الحديث) untuk menyesatkan orang lain dari jalan Allah tanpa sebarang pengetahuan dan ia menjadikannya (jalan Allah) itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan mendapat azab yang menghinakan.
a
Para ulama salaf kebanyakannya menafsirkan lahw al-hadits di atas sebagai nyanyian dan muzik sebagaimana yang telah kami kemukakan dalam artikel bertajuk Tafsiran Lahw Al-Hadits dalam Ayat Keenam Surah Luqman beralamat: http://alkutawi.blogspot.com/2010/12/tafsiran-lahw-al-hadits-dalam-ayat.html.
a
Benar, penafsiran mereka adalah benar. Tetapi, maksud lahw al-hadits di sini tidak seharusnya disempitkan kepada satu tafsiran mengikut asbab al-nuzul atau persekitaran semasa sahaja kerana ayat-ayat al-Quran seiring dengan zaman. Mungkin, kalau ulama-ulama besar dahulu tahu bahawa ada satu hiburan berbentuk Facebook, mereka akan mengingkarinya dan memasukkannya di bawah kesyumulan makna ayat ini.
a
Pada zaman dahulu, diriwayatkan terdapat orang-orang kafir yang ingin menjauhkan masyarakat Arab daripada dakwah Rasulullah shallahu'alaihiwasallam dengan memperkenalkan bahan-bahan hiburan. Pada zaman ini, orang-orang kafir juga menggunakan bahan-bahan hiburan untuk menyesatkan umat Islam seperti lagu, filem, novel, permainan, dan akhirnya Facebook!
a
Malangnya, umat Islam diperbodohkan oleh fatwa ulama-ulama yang hanya mengetahui fiqh tanpa mengetahui manhaj Islam. Jadi, mereka memberikan hukum harus kepada muzik, lagu, dan filem semata-mata kerana melihat kepada zat hiburan-hiburan itu tanpa melihat kepada kesyumulan manhaj Islam yang mengambil kira juga kesan dan implikasi hiburan itu terhadap ummah.
a
Pelanggaran Facebook bukan sahaja dengan manhaj 'ubudiyyah Islam malah turut membabitkan manhaj mu'amalat dan akhlaq. Antaranya, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan secaya maya -astaghfirullah li wa lakum- selain pendedahan aurat bi al-nisbah li al-nadzhar yang berleluasa. Pada masa yang sama, berfacebook bererti menyokong Facebook yang dicipta oleh seorang Yahudi.
a
Umat Islam sudah meninggalkan banyak ayat-ayat suci al-Quran dan hadis. Ada kalanya, mereka mengubah makna al-Quran dan hadis dengan takwilan-takwilan yang menyeleweng dan kali ini mereka tidak mengubah sehuruf pun maknanya kerana mereka sebenarnya bagaikan telah menutup al-Quran dan kitab hadis dan meletakkannya dalam peti besi bersalut aluminium berharga RM200 lalu menguncinya dengan mangga yang beratnya satu kilogram lalu meletakkannya dalam almari yang disimpan dalam bilik rahsia di sebalik dinding ruang makan yang dicat hitam. Nah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan